Dobry agent pilnie poszukiwany
2014-10-24

Dobry agent pilnie poszukiwany, czyli co to jest budowanie marki własnej w branży nieruchomości.

Marka przedsiębiorstwa jest przede wszystkim tym co inni wiedzą, myślą i czują na jego temat, choć moim zdaniem obecnie ważniejsza stała się marka osobista, bo to właśnie ludzie są najcenniejszym zasobem organizacji i firmy, nawet tej najmniejszej.

Znalezienie właściwej osoby na stanowisko agenta nieruchomości to zadanie dość trudne, wie to każdy właściciel lub dyrektor biura obrotu nieruchomościami, który kiedyś przeprowadzał spotkania rekrutacyjne. Dzieje się tak głównie dlatego, gdyż wielu osobom branża nieruchomości kojarzy się z dużymi i względnie łatwymi do zarobienia pieniędzmi, w myśl zasady ?miło, lekko i przyjemnie?. Zazwyczaj pracują oni w biurze dwa, trzy miesiące i nagle okazuje się, że ich wyobrażenia były jednak fałszywe. Tracą entuzjazm, ich aktywność drastycznie słabnie i zawiedzeni odchodzą ostatecznie z branży. Tymczasem to zawód dla wytrwałych i tych którzy nie boją się ciężkiej pracy. Jakimi więc cechami powinien dysponować idealny kandydat?

Oczywiście pierwsze wrażenie nie musi być miarodajne, jednak rzeczywistość pokazuje jak ważne jest ono w kontaktach biznesowych. Wizerunek powinien być profesjonalny i spójny, liczy się zachowanie, nienaganne maniery, odpowiedni ubiór (w przypadku kobiet też właściwy makijaż), a nawet ton głosu, sposób mówienia oraz zdolności interpersonalne. W pracy agenta wygląd ma znaczenie fundamentalne, istotna też jest umiejętność słuchania, zaangażowanie, chęć do nauki oraz reputacja (również ta kreowana na portalach społecznościowych; tym bardziej, że osoby przeprowadzające rozmowy kwalifikacyjne sprawdzają kandydata również w ten sposób).

Agent powinien cechować się: uczciwością, opanowaniem, inteligencją, kreatywnością. Powinien też budzić zaufanie i wspierać klientów; ważna jest otwartość wobec rozmówcy, a przede wszystkim zamiłowanie do samej sprzedaży. O sukcesie decyduje umiejętność rozbudzenia w sobie pasji, odporność na stres (szczególnie ten związany niepowodzeniem i odmową), umiejętność pokonywania trudności, skuteczność działania oraz wytrwałość w dążeniu do celu, czyli po prostu efektywność.

Zagadnienie własnego wizerunku jest stare i na wiele sposobów przejawia się w świadomości otoczenia, bowiem przecież zawsze łatwiej ufa się człowiekowi niż instytucji. Zdrowa marka osobista daje więc możliwość budowania owocnych relacji w życiu zawodowym (i osobistym), dzięki niej emanujemy wewnętrzną spójnością, która rozwija zaufanie do nas. A zaufanie to często jest kluczowe, gdyż zakupem czy sprzedażą nieruchomości nierzadko rządzą emocje, agent musi wtedy nauczyć się równoważyć rozbieżne interesy i być oparciem dla swoich klientów. Bo sprzedawać znaczy przede wszystkim kontaktować się z ludźmi, poza ugruntowaną wiedzą i doświadczeniem, trochę tutaj potrzeba intuicyjności, emaptii i zwykłej ludzkiej życzliwości.

Stworzenie marki pozwala uwolnić potencjał, a co najważniejsze wzmocnić też poczucie własnej wartości, które często jest najsolidniejszym fundamentem wizerunku. Dobra reputacja i opinia eksperta to największy kapitał, ułatwiający budowanie relacji.

Prawda jest jednak taka, że wrażenie jakie człowiek sprawia, zależy od psychologicznej strony jego osobowości, kreatywność łatwiej rozkwita przy dobrym nastroju; trudno pozytywne nastawienie wytrenować, choć i w tym zakresie można się rozwinąć. Na rynku dostępnych jest wiele specjalnych kursów, czy książek motywacyjnych i oczywiście zawsze warto po nie sięgnąć, ale moim zdaniem, najskuteczniejsza motywacja rodzi się zawsze w naszym wnętrzu. Pozytywne nastawienie ma wpływ na rozwój kariery i przekładają się na wyniki, zadowolenie z pracy i szerzej z życia.

Oczywiście nie każdy nadaje się do tej pracy, zatem na jakie jeszcze przeszkody natrafiają agenci? Chyba istotne jest to, że nie jest to praca w ściśle określonych ramach czasowych, zazwyczaj klienci chcą oglądać nieruchomości w swoim czasie wolnym, czyli wieczorem lub podczas weekendu. Niektórzy upatrują w tym fakcie dużą niezależność, inni z trudem mobilizują się i postanawiają jednak umówić się na prezentację po godzinie 19 lub w sobotnie popołudnie. Zdarza się, że źle przygotowany agent, tak fatalnie obsługuje klienta, że ten już nigdy nie zaufa innemu pośrednikowi, dlatego bardzo ważne jest aby korzystać ze sprawdzonych biur obrotu nieruchomościami, Polska Federacja Rynku Nieruchomości prowadzi obecnie specjalny rejestr certyfikowanych pośredników i zarządców nieruchomości (jest on niejako kontynuacją zamkniętego z końcem roku 2013 rejestru ministerialnego), zawsze też można się zgłosić do lokalnego Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami z prośbą o udostępnienie listy członków.

Często agenci ponoszą klęskę bowiem nie szukają nowych klientów codziennie, a przecież sukces jest swoistym procesem, a nie wynikiem pojedynczego zdarzenia. W obecnych czasach trudno liczyć jedynie na szczęście i dobrą passę. Bardzo powszechna jest niechęć do rozwoju lub poszerzania wiedzy i brak pokory. Zdobycie umiejętności w tej profesji wymaga czasu, wielu wysiłków i ukierunkowania przez osoby dłużej działające na rynku, z bogatym doświadczeniem zawodowym, osobiście nie wyobrażam sobie przy obecnej sytuacji rynkowej zaczynania ?od zera? na tak zwane wyczucie, taki pomysł musi skończyć się katastrofą, bowiem klienci są bardzo wymagający i szybko wyczują brak profesjonalizmu, a przede wszystkim kompetencji. Praca ta nade wszystko wymaga wiedzy interdyscyplinarnej z zakresu prawa, urbanistyki, planowania przestrzennego, geodezji, architektury, a często socjologii, czy nawet psychologii.

Agent nieruchomości powinien aktywnie wyszukiwać potencjalnych klientów, nawiązywać kontakty i utrzymywać z nimi relacje. Sukces w tej branży wymaga koncentracji i ciężkiej, systematycznej pracy! Nasza kariera zawodowa trochę przypomina górską wycieczkę lub schody, po których każdego dnia należy się z uporem wspinać! Ale warto to robić, bo każdy z nas jest przecież architektem swojego sukcesu.

Uważam biznes nieruchomościowy za profesję prestiżową, podczas swojej wieloletniej już pracy poznałam wiele niezwykłych osób, które miałam zaszczyt przeprowadzić przez gąszcz zawiłości prawnych związanych z zakupem lub ze sprzedażą nieruchomości, towarzyszyła temu procesowi radość, euforia, ale czasami też emocjonalny niepokój, łzy, ludzkie dramaty i konieczność zmiany ? jestem wdzięczna losowi, że mogłam być wtedy obok nich! To właśnie dzięki nim, wiem jak ważną rolę pełnimy w procesie sprzedaży i pragnę za to serdecznie podziękować!

Moim Koleżankom i Kolegom z branży, życzę aby Nowy Rok 2014, który stanowi kolejną odsłonę rynku nieruchomości stał się prawdziwą inspiracją; życzę wiary i optymizmu, siły, konsekwencji i determinacji w realizacji wyznaczonych zadań.

Inwestujmy w siebie, swój biznes, swoją branżę oraz środowisko ? bowiem wspólnie pracujemy na SUKCES!

Beata Michalska, doktorantka UAM w Poznaniu, właścicielka marki HOMESTUDIO, pośrednik licencja 7322, zarządca licencja 19071, członek PFRN i Wielkopolskiego SPON, partner Grupy 3000.


Copyright: Homestudio / Wykonanie: Poldata Sp.j. / Projekt graficzny: smidowicz.com
W związku z nowelizacją ustawy Prawo Telekomunikacyjne informujemy, że w ramach witryny w celu świadczenia Państwu usług stosowane są pliki 'cookies'. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień oznacza, że akceptują Państwo otrzymywanie plików 'cookies'. Mogą Państwo dokonać w każdej chwili zmiany ustawień dotyczących plików 'cookies' w swojej przeglądarce internetowej. Więcej informacji w Polityka Prywatności.

Nie pokazuj więcej tego powiadomienia
CENTRUM
ODDŁUŻENIOWE
BLOG A MOŻE
HISZPANIA?
HOME STAGING